Friday, May 29, 2015

5. Team Dato’ Halim Speaker vs Team Shukri


Terlibat dengan politik PKR sebenarnya tak jauh beza dengan politik UMNO. Ini kerana PKR adalah parti politik warisan UMNO. Saya masih kabur di mana puncanya bermula pertembungan itu. Ketika itu Dato’ Halim dan Saudara Shukri sama-sama Naib Ketua Cabang. Yang pasti bukan saya puncanya. Suatu hari Dato’ Halim memaklumkan ingin memasukkan saya ke dalam teamnya sebagai calon Timbalan Ketua Cabang. Berteam pulak!
Saya mempunyai hubungan baik kedua-dua mereka. Tetapi saya agak tindakan Dato’ Halim tersebut untuk pecah undi Pondok Upeh agar tidak solid memihak kepada Shukri. Ini kerana Kedai Che Meh yang terletak di Pondok Upeh menjadi port bekas ahli Parti Rakyat Malaysia (PRM) lebih mesra dengan Shukri sebab Shukri dipilih sebagai Naib Ketua PKR Balik Pulau adalah wakil PRM apabila PRM bergabung dengan PKR.
Dato’ Halim bijak berpolitik. Dia adalah bekas pimpinan Pemuda Umno Balik Pulau sebelum pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO. Saya jadikan peluang ini untuk belajar selok-belok politik.

Team Dato’ Halim nampak lebih kemas dan tersusun. Dengan Dato’ Halim yang ketika itu adalah Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, saya dengan reputasi sebagai Setiausaha Cabang dan Pengerusi JKKK Pondok Upeh iaitu antara JKKK yang cemerlang, Saudara Leong untuk calon Naib Ketua adalah bank undi Team Dato’ Halim dan Puan Sharifah Nooriyati yang cergas dicalon untuk jawatan Ketua Wanita menjadikan Team Dato’ Halim lebih futuristik dan educated.

No comments:

Post a Comment